Propostes metodològiques


L’hort
Breu introducció del treball per projectes
El projecte es un pla de treball o conjunt de tasques que realitzen els alumnes per investigar un tema en el qual estan interessats.
Aquest mètode d’aprenentatge esta basat en les experiències personals que els alumnes experimentaran, les quals relacionaran amb diferents situacions per convertir-les, posteriorment, en coneixements.
-       Una proposta de treball escollida pels nens a partir dels seus interessos i necessitats. Pluja d’idees.
-       Una forma d’investigació i recollida de dades que permet als nens resoldre dubtes i manejar noves informacions.
-       L’evolució es processal l’important no són els resultats, si no el propi procés d’ensenyança- aprenentatge.
-       La canalització i organització de les activitats per part de l’educador.
-       Un impuls en la col·laboració i treball en equip.
-       L’organització dels espais i el temps de l’aula.
-       Una proposta globalitzadora.
-       Un aprenentatge significatiu.
El projecte es desenvolupa en vàries fases:
1.    Escollir el tema d’investigació.
2.    Idees prèvies i objectius: que sabem i que volem saber?
3.    Recerca d’informació
4.    Organització del treball
5.    Activitats
6.    Conclusió del que hem realitzat
7.    Avaluació.

Per que treballarem aquest projecte:
Objectius:
·      Fomentar els processos d’observació i registre mitjançat l’observació directa dels nens a l’hort.
·      Sensibilitzar als infants amb el medi natural i la cura que li hem de donar a les plantes com a essers vius que són.
·      Afavorir la creativitat en les activitats plàstiques.
·      Desenvolupar i afavorir la comunicació i els diferents llenguatges (verbal, corporal...) mitjançat les diferents activitats com: audicions, contes, escenificacions...
·      Iniciar als nens/es en el treball cooperatiu, tant amb la família com amb la resta d’infants i aprendre a compartir.
·      Que els infants aconsegueixin una resposta al “que no sabem”.
·      2 a 3 anys


A partir d’un conte, farem una visita a l’hort, amb l’objectiu de motivar als infants i despertar un interès sobre aquest.
 Un cop a l’aula els infants amb l’educadora faran la pluja d’idees per escollir el tema que els motivi més per treballar el projecte.
Els temes proposats serien:
·      Els colors
·      L’hort
Un cop hem presentat els diferents temes els infants triaran, llavors l’educadora intentarà fer preguntes per dirigir els interessos dels infants cap a l’hort.
Com que els temes són complementaris es podran treballar conjuntament.

Fase 2: Idees prèvies i objectius: que sabem i que volem saber?
Avaluarem els coneixement que els infants tenen respecte l’hort, els hi preguntarem que saben i que volen saber.
Per portar a terme aquesta activitat utilitzarem fotografies i imatges de l’hort i els hi anirem fent preguntes, i a partir de la seva resposta sabrem el que saben i el que no.

Que en sabem?
Que volem saber?

- Hi ha plantes
- Es de color verd
- Hi ha aliments
- Es gran
- Esta a l’aire lliure
- Hi ha sorra


- Que més hi ha a l’hort?
- Que mengen les plantes?
- D’on surten els aliments?
- On està l’hort?
- Hi ha animals a l’hort?
- Perquè creixen les plantes?
- Les plantes nomes son verdes?




Fase 3: Recerca d’informació
Abans de començar la recerca, realitzarem una reunió formativa als pares per a que coneguin de quina manera hauran de recopilar la informació i organitzar-la.
Tindrem un quadern anomenat “ El quadern viatger del projecte”, que serà perquè els pares anotin la informació trobada i el seu procés de recerca amb: fotografies, informació, dibuixos etc.
Facilitarem a les famílies una camera conjunta per fer les fotografies que anirà passant juntament amb el quadern viatger.
Aquest quadern se l’aniran passant entre pares, cada família el té durant un cap de setmana i el portarà la setmana següent per altra família. Es formaran grups de pares per buscar tasques conjuntes.

Fase 4: Organització del treball
Aquesta fase es realitza cada vegada que el quadern passa a una altra família, ja que cada una d’elles ha d’organitzar la seva pròpia recerca d’informació, al final estarà tot organitzat en un mateix quadern. Aquesta fase la realitzen els pares conjuntament amb els seus fills.
Una vegada feta la recerca de cada família, en el transcurs d’una família a l’altre, realitzarem la posada en comú, el nen serà el centre amb l’ajut de l’educadora. D’aquesta manera tots coneixeran els treballs fets pels seus companys.
Després de la posada en comú farem una classificació a l’aula per racons, en cadascun d’aquests hi haurà una pregunta del “que volem saber” i en aquest racó classificarem la informació relacionada amb la pregunta.
Ex. De racons:
1.    Hi ha més colors?
- Classificació de plantes segons el color de les seves fulles, flors... amb fotos del quadern viatger.

Fase 5: Activitats
Mentrestant a classe anirem treballant el tema amb activitats com:
-       Bits
-       Cançons i musica amb aliments
-       Joc heurístic (fulles, fruites, eines de l’hort)
-       Experimentacions: Estampacions amb fruites i verdures, pintar amb el suc d’una taronja, llimona... decorar una petita caixa amb la pell d’una taronja...
-       Murals d’imatges de l’hort.
-       Plantació i cura d’una planta.
-       Joc de la macedònia, danses...
-       Jocs sensorials: de tastar diferents sabors, olorar, palpar...
-       Escenificació d’una escena del conte l’aula de psicomotricitat

Eix
Activitat
Eix 1
- Plantació i cura d’una planta.

Eix 2
- Bits
- Cançons
- Vídeos
- Danses
Eix 3
- Visites a l’hort

Eix 4
- Recerca d’informació

Eixos 1 i 3
- Joc heurístic

Eixos 2 i 3
- Estampacions amb fruites i verdures
- Murals amb fruites i verdures
- Jocs sensorials

Eixos 1, 2, 3, i 4
- Quadern viatger

Eixos 2 i 4
- Presentació de la informació

Eixos 1 i 4
- Escenificació d’una escena del conte l’aula de psicomotricitat






















Fase 6: Conclusió del que hem realitzat
Una vegada fetes totes les recerques, farem una posada en comú del llibre sencer, i els hi proposarem realitzar a l’aula d’experimentació un mural on quedi reflectit tot el treball fet durant aquest projecte.
En aquesta fase comprovarem si hem contestat totes les nostres preguntes que ens hem plantejats al principi de tot.

Fase 7: Avaluació
Avaluació de les activitats
Farem una avaluació continua individualitzada mitjançant l’observació  de les activitats proposades pel educadors a la classe, que serà anotada per poder tenir un registre de com han anat les activitats.
En quant als educadors/es avaluaríem si les activitats proposades han estat motivadores, i la resposta dels infants davant aquestes, així com també si hem sigut flexibles a l’hora de adaptar les activitats a les seves necessitats. 
Farem propostes de millores per si ens tornéssim a plantejar l’activitat del projecte en un futur.

Avaluació del procés de recerca, organització i classificació de la informació.
Ítems
Si
No
Observacions
- Ha participat en la recerca?



- Ha participat amb els pares?



- Ha sabut organitzar correctament la informació?(al quadren viatger)




- Ha classificat correctament la informació?(als racons)



- S’ha mostrat interessat pel tema?




- Sap relacionar la informació que ha portat a l’aula a les visites a l’hort?





A les observacions l’educadora explicarà aspectes que no quedin clars o aclarirà l’ítem avaluat.




Els centres d’interès de Decroly constitueixen una proposta globalitzada del currículum al voltant dels interessos dels infants, interessos que es mobilitzen amb la finalitat de satisfer les necessitats bàsiques del nens/es.
El criteri per a globalitzar els centres es psicològic. El punt de partida es el nen/a i els seus interessos que canvien amb l’edat.
Els centres d’interès es converteixen, en conseqüència, en les idees-eix al voltant de les quals convergeixen les necessitats fisiològiques, psicològiques i socials dels nens.
Dins del centres d’interès hi ha tres etapes relacionades: Observació, associació i expressió.
Decroly recomana la conveniència d’observar de forma sistemàtica i conèixer el medi de forma interactiva, per a desenvolupar plenament les capacitats infantils (sensorio-motriu, comunicativa-lingüística, cognitiva, social) recurrent a l’activitat natural dels nens/es que li dona impuls a conèixer el seu propi cos i la realitat del seu entorn mes proper.
Tema: La natura
Com ho treballarem?
·      Farem una historia d’un arbre que s’havia quedat sense fulles i a la primavera es va tornar a posar content perquè li van créixer les fulles.
·      Els hi presentarem aquest arbre com el personatge  que els hi acompanyarà durant tot aquest període.
·      A les aules farem diferents activitats relacionades amb la temàtica.

  • Experimentació amb objectes de la natura.
  •  Fer murals representatius de la natura.
  •  Audicions (Primavera de Vivaldi).
  •  El racó de la natura amb objectes típics d’aquesta. 
  • Racó del museu (activitat amb els pares on els nens hauran de portar elements de la natura)
  • Experimentació amb pètals de flors a l’aula d’experimentació.
  • Plantar flors a l’hort de tot colors.
  • Fer un taller amb paper matxé de màscares amb diferents motius, flors, papallones, marietes.
  • Decoració dels diferents espais de la llar amb motiu de la natura. (Prèviament els nens han pintat les flors, fulles...)
  • Activitat de teatre on els nens de P2 fan una petita escenificació d’una escena del conte del arbre, per als nens més petits de la llar.
  • Fem les nostres disfresses per l’escenificació del conte amb l’ajut de les educadores.
  • Activitat d’identificar les diferents emocions que experimentem a la natura (fem flors de diferents colors i a partir d’un conte, els nens identifiquen els colors amb l’alegria, la tristesa, etc)
  • Activitat  per saber quina roba es porta a l’estació on treballem aquest centre d’interès amb bits, pintar les diferents peces de roba i també farem servir les TIC per fer aquesta activitat –EDU365-

Aquest centre d’interès ho treballarem a totes les aules.
Amb les activitats, treballem les diferents àrees del coneixement: el coneixement d’autonomia personal, coneixement de l’entorn i comunicació i representació.

Classificació de les activitats per eixos:
Eix que es treballa
Activitats
Eix1
·      Activitat d’identificar les diferents emocions, relacionades amb la natura.
Eix 2
·      Audicions (Primavera de Vivaldi).
Eix 3

·      Experimentació amb objectes de la natura.
·      El racó de la natura amb objectes típics d’aquesta.
·      Experimentació amb pètals de flors a l’aula d’experimentació.
·      Plantar flors a l’hort de tot colors.
Eix 4
·      Activitat de teatre on els nens de P2 fan una petita escenificació d’una escena del conte del arbre, per als nens més petits de la llar.

Eix 2 i 3
·      Fer mural representatiu de la natura.
·      Fer un taller amb paper matxé de màscares amb diferents motius, flors, papallones, marietes.
·      Decoració dels diferents espais de la llar amb motiu de la natura. (Prèviament els nens han pintat les flors, fulles...)

Eix 2,3 i 4
·      Racó del museu (activitat amb els pares on els nens hauran de portar elements de la natura)
·      Fem les nostres disfresses per l’escenificació del conte amb l’ajut de les educadores.
Eix 1 i 3
·      Panera dels tresors amb materials de la natura, que potenciïn l’autonomia motriu mitjançant els desplaçaments


Programació de les activitats per aula:
AULA P-0
Eix 2
·      Audicions (Primavera de Vivaldi).
Eix 3
·      Experimentació amb objectes de la natura.
Eix 4
·      Activitat de teatre on els nens de P2 fan una petita escenificació d’una escena del conte del arbre, per als nens més petits de la llar que son els espectadors de l’obra. Els nens de P1 amb un major nivell maduratiu també hi participen de la escenificació
Eix 2 i 3
·      Fer mural representatius de la natura.
Eix 1 i 3
·      Panera dels tresors amb materials de la natura, que potenciïn l’autonomia motriu mitjançant els desplaçaments.
AULA P-1
Eix 1
·      Activitat d’identificar les diferents emocions relacionades amb la  natura.
Eix 2
·      Audicions (Primavera de Vivaldi).
Eix 3
·      Experimentació amb objectes de la natura.
·      Experimentació amb pètals de flors a l’aula d’experimentació.
·      Fer una visita a l’hort.
Eix 2 i 4
·      Activitat de teatre on els nens de P2 fan una petita escenificació d’una escena del conte del arbre, per als nens més petits de la llar que son els espectadors de l’obra.
Eix 2 i 3
·      Fer mural representatius de la natura.
·      Decoració dels diferents espais de la llar amb motiu de la natura. (Prèviament els nens han pintat les flors, fulles...)
Eix 1 i 3
·      Panera dels tresors amb materials de la natura, que potenciïn l’autonomia motriu mitjançant els desplaçaments.
Eix 3 i 4
·      El racó de la natura  amb objectes típics d’aquesta (portaran objectes de casa que hauran recollit amb els pares)









AULA P-2
Eix 1
·      Activitat d’identificar les diferents emocions
Eix 2
·      Audicions (Primavera de Vivaldi).
Eix 3
·      Experimentació amb objectes de la natura.
·      El racó de la  natura amb objectes típics d’aquesta.
·      Experimentació amb pètals de flors a l’aula d’experimentació.
·      Plantar flors a l’hort de tot colors...
Eix 2 i 4
·      Activitat de teatre on els nens de P2 fan una petita escenificació d’una escena del conte del arbre, per als nens més petits de la llar que son els espectadors de l’obra.
Eix 2 i 3
·      Fer mural representatius de la natura.
·      Fer un taller amb paper matxé de màscares amb diferents motius, flors, papallones, marietes.
·      Decoració dels diferents espais de la llar amb motiu de la natura. (Prèviament els nens han pintat les flors, fulles...)
Eix 3 i 4
·      El racó de la  natura  amb objectes típics d’aquesta (portaran objectes de casa que hauran recollit amb els pares)
Eix 2,3 i 4
·      Racó del museu (activitat amb els pares on els nens hauran de portar elements de la natura)
·      Fem les nostres disfresses per l’escenificació del conte amb l’ajut de les educadores.
Eixos 1,2 i 3
·      Activitat  per saber quina roba es porta a l’època que farem el centre d’interès.










































































Dins de la programació a les aules s’haurà treballat els diferents colors mitjançant activitats.
Objectius:
·      Apropar els coneixements treballats a l’aula mitjançant l’experimentació directa
·      Treballar els colors
·      Afavorir  la socialització dels infants
·      Reforçar la identitat dels infants

Fase 1: Presentació
Els hi presentarem als nens/es el tema a partir d’una representació, on estarà present la cançó dels colors.

Fase2: Organització
Requereix la recerca i l’estudi dels mitjans necessaris per a l’execució del projecte. El grup d’educadors decidiran sobre l’ informació que es requereix i els mitjans materials per a la seva realització, els procediments més adequats per portar-lo a terme i el temps.
A cada aula farem disfresses de diferents colors:
Ø    P-0: vermell
Ø    P-0 –P-1: Vermell
Ø    P-1: groc
Ø    P-2 blau
Ø    P-2: verd

Fase 3: execució
Aquesta festa la farem al pati, farem un berenar preparat per nosaltres amb l’ajut dels nens i nenes que hauran de portar menjar del color que els hi pertoca, o els estris per decorar la taula.
Posarem música relacionada amb els colors i farem jocs.
Totes les classes ensenyaran a la resta de la llar un treball realitzat amb el color treballat i que els hi pertoca.


Minut a minut:
1.  Espectacle  fet per els educadors  on es presentarà els colors treballats durant tot el curs.
2.  Presentació dels infants als altres companys dels treballs  fets a l’aula
3.  Pati
4.  Berenar
5.  Jocs i joc lliure:
·     P-0: Experimentació amb mocadors, joc lliure
·     P-1: Jocs sensorials, experimentar amb paper wc de colors.
·     P-2: Jocs sensorials, experimentar amb paper wc de colors.
6.  Recollida
7.  Avaluació, els educadors/es faran una avaluació de:
·    Com ha anat el dia
·    Com han sortit les activitats
·    Propostes de millora .
No es farà l’avaluació dels nens ja que aquesta es farà a cada aula amb les diferents activitats que s’han fet durant tot el curs relacionades amb els colors.