Adaptació



Guió per  la entrevista inicial


DADES DE L’ALUMNE
-          Cognom           
-          Nom                                                                   
-          Data de naixement
-          Lloc de naixement
-          Direcció
-          Telèfon de contacte
DADES FAMILIARS
-          Estat civil dels pares
-          Nom del pare
-          Professió
-          Nom de la mare
-          Professió
-          Relació del nen amb els pares
-          Germans
-          Edat dels germans
-          Estudis cursats
-          Posició que ocupa entre els germans
-          Grau de relació del nen amb els germans
-          Relació del nen amb altres familiars
-          Altres persones que conviuen amb el nen/a
SALUT
-          Quines malalties comuns i no comuns ha patit?
-          Necessita algun tipus d’ atenció mèdica?
-          Pateix alguna malaltia crònica?
-          Es al·lèrgic a algun aliment o medicament?
-          Té les vacunes al dia?
-          Altres dades d’interès
ALIMENTACIÓ
-          Quin es el seu horari de menjar habitual?
-          Li agrada menjar?
-          Com es comporta a l’estona de menjar?
-          Quins son els seus aliments preferits?
-          Menja sol  o necessita ajuda?
-          Com es comporta quan no l’hi agrada algun tipus de menjar?
-          Altres dades d’interès 

SON
-          Quantes hores dorm?
-          Dorm sol o comparteix habitació?  Amb qui?
-          S’adorm sol?
-          Pateix algun tipus de trastorns relacionat amb la son ?
-          S’acompanya d’algun objecte per dormir?
-          Acostuma a fer la migdiada?
-          Altres dades d’interès?
HABITS D’HIGIENE
-          Controla esfínters?
-          Necessita algun tipus d’atenció especial?
-          Va al lavabo sol o necessita ajuda?
-          Amb quina freqüència demana per anar al lavabo ?
-          Es vesteix i es desvesteix sol ? o necessita ajuda ?
-          Altres dades d’interès
PSICOMOTRICITAT
-          Gateja? Amb quina edat va començar?
-          Camina? A quina edat va començar?
-          Interacciona amb l’espai físic amb confiança?
-          Presenta algun tipus de dificultat o deficiència física o psíquica en el moviment?
-          Altres dades d’interès
LLENGUATGE
-          Parla? A quina edat va començar a dir les primeres paraules?
-          S’entén el que parla ?
-          Pronuncia frases senzilles?
-          Li agrada parlar i comunicar-se amb els demés ?
-          Presenta algun tipus de problema lingüístic?
-          Altres dades d’interès
PERSONALITAT
-          Es tranquil o nerviós ?
-          Li costa concentrar-se en una tasca o en les paraules de l’adult? Es distreu amb facilitat?
-          Es extrovertit o introvertit ?
-          Es mostra segur?
-          S’enfada amb facilitat?
-          Altres dades d’interès
VIDA SOCIAL
-          Li agrada relacionar-se amb altres nens?
-          Quines son les seves aficions?
-          Li agrada compartir les seves coses amb els demes?
-          Qui es fa càrrec del nen quan acaba la classe?
-          Amb quina persona o membre de la família conviu el nen?
-          Acostumen a convidar-lo i acut a les festes de aniversaris d’altres nens?
-          Realitza algun tipus d’activitat extraescolar?
-          Altres dades d’interès?

Data de l’entrevista ....................................................................

Firma pare o tutor.......................................................................

Firma del docent.........................................................................




 Instruments d’observació per a l’avaluació del seu desenvolupament i actituds al centre.
Instruments
Justificació

A nivell d’hàbits:
-          L’observació directe.
-          Entrevistes amb els pares en els casos que no es pugui fer observació directa.


à Al llarg de tot el dia.
àPer a nens els quals no puguin ser observats per les educadores.
A nivell del propi cos:
-          Observació directa.
-          Activitats psicomotrius

à Al llarg de tot el dia.
àSon les activitats mes adients per observar aquest aspecte.
A nivell socioafectiu:
-          Observació directa.
-          Entrevista amb els pares.
-          Activitats de joc.


à Al llarg de tot el dia.
à Per a nens els quals no puguin ser observats per les educadores.
à Jocs cooperatius o col·laboratius son ideals per avaluar aquest aspecte.
A nivell de llenguatge:
-          Contes,
-          Cançons.
-          Experimentacions.

à Activitats destinades a observar aquests nivells.
A nivell de joc i moviment:
-          Activitats psicomotrius.
-          Joc lliure, panera dels tresors.
-          Pati.

à Son les activitats mes adients per observar aquest aspecte.







Perfil de 6 a 12 mesos
A nivell d’hàbits:
-          No controla esfínters.
-          Necessita ajuda per menjar.
-          Dorm amb xumet o algun altre objecte.
-          Dorm sol.

A nivell del propi cos:
-          Gateja.
-          S’aguanta assegut.
-          S’aguanta de peu.
-          Comença a donar els primers passos amb suport.
-          Explora objectes amb la boca.
-          Agafa objectes amb les dues mans.

A nivell socioafectiu:
-          Distingeix entre persones conegudes.
-          Expressa les emocions i sentiments de manera no verbal.

A nivell de llenguatge:
-          Reconeix la veu de la seva educadora i la de les persones més properes.
-          Respon al seu nom.
-          Reacciona davant estímuls sonors.

A nivell de joc i moviment:
-          Juga a jocs de  moviment.
-          Manipula objectes que té al seu abast.
-          S’entreté amb qualsevol joguina.
-          Es mostra observador i receptiu.




Registre d’adaptació de 6 a 12 mesos
Items
Observació
Període d’adaptació:
·         S’ha adaptat amb facilitat
·         Ha tingut dificultats per adaptar-se
·         Encara esta en procés

A nivell d’hàbits:

-          Col·labora en la situació de canvi de bolquers?


-          Es mostra neguitós quan esta brut?


-          Col·labora en la situació de menjar? Li agrada aquest moment?


A nivell del propi cos:


-          S’aguanta assegut, de peus amb suport, sense o camina?


-          Explora els objectes amb la boca?

-          Els agafa amb les dues mans?

A nivell socioafectiu:

-          És relaciona amb els altres companys? I amb els adults?

-          Plora quan l’adult no està?

-          Expressa els seus sentiments i emocions?

A nivell de llenguatge:


-          Distingeix entre persones conegudes?


-          Li agrada escoltar musica? Segueix el ritme o cançons?


-          Entén el que li demanem?


-          Participa amb les diferent tècniques plàstiques que li proposem?



A nivell de joc i moviment:


-          Li agraden els jocs de moviment? Ho demostra?


-          És mostra observador i receptiu?


-          Participa a les activitats proposades?



Perfil de 12 a 18 mesos
A nivell d’hàbits:
-          No controla esfínters.
-          Menja quasi sempre sol i fa servir estris.
-          Menja sòlid.
-          Dorm amb xumet o algun altre objecte.
-          S’adorm sol.

A nivell del propi cos:
-          S’aguanta de peu i camina.
-          Es posa dret sol
-          Explora objectes amb la boca.
-          Agafa objectes amb les dues mans.
-          Es desplaça amb objectes a la mà.

A nivell socioafectiu:
-          Distingeix entre persones conegudes.
-          Comunica necessitats i emocions.
-          Busca relació amb els altres infants.
A nivell de llenguatge:
-          Diferencia intencions en la parla de persones adultes.
-          Respon al seu nom.
-          Entén ordres simples.

A nivell de joc i moviment:
-          Juga a jocs de  moviment.
-          Manipula objectes que té al seu abast.
-          S’entreté amb qualsevol joguina.
-          Es mostra observador i receptiu.



Registre d’adaptació de 12 a 18 mesos
Items
Observació
Període d’adaptació:
·         S’ha adaptat amb facilitat
·         Ha tingut dificultats per adaptar-se
·         Encara esta en procés

A nivell d’hàbits:


-          Col·labora en la situació de canvi de bolquers?


-          Es mostra neguitós quan esta brut?


-          Menja sol o necessita ajuda? Li agrada aquest moment?


A nivell del propi cos:


-          Camina o comença a córrer?

-          Explora els objectes amb la boca?


-          Els agafa amb les dues mans?

A nivell socioafectiu:


-          És relaciona amb els altres companys? I amb els adults?


-          Plora quan l’adult no està?


-          Expressa els seus sentiments i emocions?


A nivell de llenguatge:


-          Entén el que li demanem?


-          Distingeix entre persones conegudes?


-          Li agrada escoltar musica? Segueix el ritme o cançons?


-          Canta?


-          Participa amb les diferent tècniques plàstiques que li proposem?


A nivell de joc i moviment:


-          Li agraden els jocs de moviment? Ho demostra?


-          És mostra observador i receptiu?


-          Participa a les activitats dirigides?



Perfil de 18 a 24 mesos
A nivell d’hàbits:
-          Comença a retenir i controlar esfínters.
-          Menja sol.
-          Es renta les mans i se les eixuga.
-          S’adorm sol.
-          Es desperta tranquil.

A nivell del propi cos:
-          S’aguanta de peu i camina.
-          Es posa dret sol.
-          Corre i salta amb els peus junts.
-          Agafa objectes amb una sola mà.
-          Es desplaça amb objectes a la mà.
-          Puja a cadires.

A nivell socioafectiu:
-          Distingeix entre persones conegudes.
-          Comunica necessitats i emocions verbalment.
-          Busca relació amb els altres infants.
A nivell de llenguatge:
-          Canta o segueix cançons i alguns contes.
-          Diferencia intencions en la parla de persones adultes.
-          Respon al seu nom.
-          Entén ordres simples.
-          Respon amb petites paraules com ‘si’, ‘no’, ‘papa’, ‘mama’.

A nivell de joc i moviment:
-          Juga a jocs de  moviment.
-          Manipula objectes que té al seu abast.
-          S’entreté amb qualsevol joguina.
-          Es mostra observador i receptiu.



Registre d’adaptació de 18 a 24 mesos
Items
Observació
Període d’adaptació:
·         S’ha adaptat amb facilitat
·         Ha tingut dificultats per adaptar-se
·         Encara esta en procés

A nivell d’hàbits:


-          Es capaç de controlar els esfínters?


-          Diferencia entre pipi o caca?


-          Menja sol? Li agrada aquest moment?


A nivell del propi cos:


-          S’aguanta assegut, de peus amb suport o sense o camina?


-          Explora els objectes amb la boca?


-          Els agafa amb les dues mans?

A nivell socioafectiu:

-          És relaciona amb els altres companys? I amb els adults?

-          Plora quan l’adult no està?

-          Expressa les seves necessitats gestual o verbalment?

A nivell de llenguatge:

-          Respon a les preguntes?


-          Parla mentre juga?


-          Parla mentre juga?


-          Li agrada escoltar musica? Segueix el ritme o balla?


-          Canta les cançons?


-          Imita sorolls o sons musicals?


-          Experimenta amb les tècniques proposades una petita estona?


-          Li agrada dibuixar o pintar?


A nivell de joc i moviment:


-          Li agraden els jocs de moviment? Ho demostra?


-          És mostra observador i receptiu?


-          Participa en el joc dirigit?


-          Li agrada manipular els objectes al seu abast?


-          Té curiositat pel seu entorn?



Perfil de 24 a 30 mesos
A nivell d’hàbits:
-          Es posa la bata sol.
-          Es treu l’abric, jaqueta...sol.
-          Es treu les sabates i se les posa.
-          Se n’adona que té mocs.
-          Comença a compartir objectes, espais i atenció de l’adult.
-          Sap fer petits encàrrecs.
-          Col·labora en les activitats de grup.
-          Menja sol.
-          Fa servir la cullera i la forquilla.
-          Respecta el seu menjar i el dels altres.

A nivell del propi cos:
-          Manifesta plaer o molèstia davant algunes situacions.
-          Pot esperar una mica que les hi satisfacin.
-          Expressa les seves necessitats gestual o verbalment.
-          Li agraden els jocs motrius i s’esforça.

A nivell socioafectiu:
-          Expressa les emocions i sentiments.
-          Demostra autonomia.
-          Es relaciona amb tots els infants.

A nivell de llenguatge:
-          Respon a les preguntes.
-          Parla mentre juga.
-          Sap imitar sorolls d’animals i diferents onomatopeies.
-          Li agrada les activitats plàstiques.
-          Accepta les diferents tècniques que s’utilitzen a l’aula.
-          Es capaç d’experimentar durant petites estones amb els materials proposats.
-          Li agrada dibuixar.
-          Reprodueix gestos, ganyotes i moviments amb el cos o amb alguna part.
-          Imita animals, personatges, sensacions, emocions, etc.
-          Li agrada escoltar cançons i música.
-          Li agrada ballar i participar en les danses.
-          Imita i produeix diferents sorolls i sons musicals.

A nivell de joc i moviment:
-          Participa en el joc dirigit.
-          Li agraden els jocs motrius i s’hi esforça.
-          Té curiositat per tot el que l’envolta.
-          Li agrada manipular els objectes que té al seu abast.


Registre d’adaptació de 24 a 30 mesos
Items
Observació
Període d’adaptació:
·         S’ha adaptat amb facilitat
·         Ha tingut dificultats per adaptar-se
·         Encara esta en procés

A nivell d’hàbits:


-          Controla esfínters?


-          Es treu l’abric, jaqueta etc. Sol?

-          Col·labora a recollir les joguines?


-          Demana ajuda?


-          Menja sol? Fa servir els estris?

-          Li agrada aquesta estona?


-          S’adorm sol?


-          Dorm amb algun objecte?


A nivell del propi cos:


-          Manifesta plaer o molèstia davant algunes situacions?


-          Camina amb seguretat?


-          Pot relaxar-se quan hi ha determinades condicions?


A nivell socioafectiu:


-          Expressa les emocions i sentiments?


-          Reclama la nostra ajuda encara que no la necessiti?


-          Demostra afecte i confiança amb els adults?


-          Li agraden les mostres d’afecte?


-          Demana les mostres d’afecte?


-          Es relaciona fàcilment amb el adults?


-          Busca la relació amb els altres infants?

A nivell de llenguatge:

-          Es comunica verbal o gestualment?

-          Respon a preguntes?

-          Li agrada dibuixar?

A nivell de joc i moviment:

-          Li agrada sortir al pati?

-          Quan surt al pati s’hi sent insegur?

-          Juga a jocs tranquils?

-          Juga a jocs de moviment?



Perfil de 30 a 36 mesos
A nivell d’hàbits:
-          Controla esfínters.
-          No s’embruta molt  a l’hora de menjar.
-          Va sol al vàter.
-          Es posa la jaqueta, la bata sol.
-          Sap esperar.
-          S’està assegut mentre menja.
-           
A nivell del propi cos:
-          Es relaxa quan l’ambient l’acompanya.
-          Camina de puntetes.
-          Camina i corre amb seguretat.
-          Pot parar a un senyal.
-          Camina endarrere.
-          Fa tombarelles amb ajut.
-          Imita i realitza diferents postures corporals.
-          Omple una superfície amb pintura, gomets, ceres.
-          Fa trencaclosques grossos i encaixos.
-          No necessita ajuda quasi mai.

A nivell socioafectiu:
-          Capta emocions i sentiments en les altres persones.
-          Manifesta el seu estat d’ànim de manera verbal.
-          Mostra confiança en les tasques habituals.
-          Demostra afecte i confiança amb els adults.

A nivell de llenguatge:
-          Es comunica verbalment (explica coses).
-          Usa estructures afirmatives, negatives, interrogatives, etc.
-          Diferencia: so/silenci i fort/fluix.
-          Imita i produeix diferents sorolls i sons musicals.
-          Agrupa i classifica objectes per semblances.
-          Sap diferenciar: gran/petit, molt/poc, dalt/baix, al costat/davant/darrere en relació al propi cos.

A nivell de joc i moviment:
-          Es mostra observador i fa preguntes sobre objectes, situacions, etc.
-          Es capaç de concentrar-se una estona en jocs que fa sol.
-          Juga espontàniament al joc simbòlic.



Registre d’adaptació de 30 a 36 mesos
Items
Observació
Període d’adaptació:
·         S’ha adaptat amb facilitat
·         Ha tingut dificultats per adaptar-se
·         Encara esta en procés

A nivell d’hàbits:

-          Va sol al vàter?

-          Es posa la jaqueta, bata sol?

-          Demana ajuda encara que no la necessiti?

-          Menja sol?

-          Li agrada aquesta estona?

-          Dorm molt?


-          Fa migdiada?

-          Dorm amb xumet?

A nivell del propi cos:

-          Es relaxa quan l’ambient l’acompanya?

-          Camina i corre amb seguretat?

A nivell socioafectiu:

-          Expressa les emocions i sentiments?

-          Manifesta el seu estat d’ànim de manera verbal?

-          Reclama la nostra ajuda encara que no la necessiti?

-          Demostra autonomia?

-          Demostra afecte i confiança amb els adults?

-          Li agraden les mostres d’afecte?

-          Demana les mostres d’afecte?

-          Es relaciona fàcilment amb els adults?

-          S’apropa als adults que no coneix?

-          Busca relació amb els altres companys?

A nivell de llenguatge:

-          Es comunica verbalment?

-          Respon a les preguntes?

-          Entén el que se li diu?

-          Té un vocabulari prou ampli?

-          Té iniciativa?

-          Participa quan ballem i cantem?

A nivell de joc i moviment:

-          Li agrada sortir al pati?

-          Quan surt al pati s’hi sent insegur?

-          Juga a jocs tranquils?

-          Juga a jocs de moviment?



Primer contacte de les famílies amb el centre:
Ø  En el moment de la matriculació de l’alumne, els pares contesten una  enquesta  que ens ajuda a conèixer aspectes dels alumnes necessaris per poder-los atendre adequadament des del primer moment.
Ø   Un cop acabada la matriculació convoquem a les famílies perquè:
o    Coneguin a les professores que seran responsables del curs
o   Conèixer les tutor/es a les famílies i amb més profunditat al alumne.
Ø  Farem un dia de portes obertes per a que l’infant es familiaritzi amb l’entorn.
Ø  Farem una reunió amb cada curs abans de començar el curs.
o   Explicarem la nostra metodologia, ideologia i funcionament de la classe.
Ø  Per fer una fotografia a l’alumne per poder preparar el carnet d’escola que serà necessari per l’acomiadament dels alumnes al migdia i a la tarda, en cas que no el vingui a buscar els pares o el tutor legal.
Dies posteriors:
Ø  Els dos primers dies d’escola vindran els pares  i els fills:
o   Primer dia: 2 hores acompanyats dels pares.
o   Segon dia: 1 hora acompanyats dels pares, després els deixaran sols
o   Tercer dia : aniran a classe sols.
Ø  Dedicarem el mati del primer dia per que els infants junt amb els seus pares o familiars més propers es dediquin a personalitzar el llençol en el que dormiran els infants al llarg del curs.
ü  Les educadores proporcionaran tot tipus de materials per fer estampacions que els fills utilitzaran ajudats pels seus pares
ü  Una vegada hagin fet l’estampació, escriuran el nom de l’infant al llençol i a continuació els pares faran una breu explicació al seu fill dient-li que aquest llençol l’acompanyarà en les seves estones de descans durant tot el curs.
ü  I per últim, els infants acompanyats pels seus pares presentaran a la resta de la classe el seu llençol.
Ø  Durant la acollida permetrem que els pares o familiars que vulguin puguin estar-se la primera mitja hora, amb els infants coneixent la llar i als altres infants.


Aspectes que tindrem en compte durant aquest període:
·         Aules:

o   Les aules estaran adaptades per aquest període, els espais seran lliures. Hi haurà el material essencial, ja que l’específic l’anirem presentant durant el curs.
o   Les parets seran lliures per a poder-les anar decorant amb treballs al llarg del curs, tot i que els pares a la reunió realitzaran un mural conjunt per a l’aula dels seus fills, per a que es sentin més acollits.

·         Horari:
o   Primer dia: 2 hores acompanyats dels pares.
o   Segon dia: 1 hora acompanyats dels pares, després els deixaran sols
o   Tercer dia : aniran a classe sols.
o   Durant la acollida permetrem que els pares o familiars que vulguin puguin estar-se la primera mitja hora, amb els infants coneixent la llar i als altres infants.

·         Ambient:
o   Proporcionarem als infants en tot moment afecte, tranquil·litat, confiança...per a que es senti segur, bé i comprès en per les educador/es.
o   Tindrem en compte l’existència d’unes normes mínimes per la convivència, que s’aniran ampliant a mida que avança el curs.

·         Normes:
o   Deixarem que els infants puguin portar a la llar objectes personals durant aquest període: xumet, peluix, drap... perquè es sentin en un ambient més familiar.
o   Tindrem més flexibilitat alhora de tractar amb ells i realitzar activitats.
o   Les activitats seran força  lliures  i flexibles, tenint en compte els seus interessos.
o   Oferirem una atenció individualitzada més concreta.
o   Poc a poc anirem introduint les normes a l’aula.

·         Límits:
o   Tot i que serem més flexibles els infants hauran de conèixer quins són els límits.
o   Han de respectar als seus companys.
o   Han de respectar als treballadors.
o   Han de respectar els materials, mobiliari del centre.

·         Hàbits:
o   Hàbits d’higiene: estarà present en tot moment, i el treballarem per que aconsegueixi una millor autonomia.
§  Rentarem les mans: tornada del patí, abans i després dels àpats, després d’anar al lavabo.
§  Els més grans aprendran a netejar-se els mocs.
§  Rentarem la cara després dels àpats, i abans de la sortida de la llar.
§  Els infants que porten bolquers els netejaran les educador/es quan sigui necessari.
§  Pentinarem als infants abans de la sortida de la llar.
§  En cas que els infants s’embrutin excessivament la roba, els hi canviarem.
o   Hàbit de descans: disposen d’una aula adaptada per aquest moment.
§  Serem més flexibles en el procés d’adaptació en aquest moment, ja que pensem que és una estona difícil per a l’infant.
§  Els hi deixarem que disposin dels objectes personals.
§  Si els primers dies no poden dormir estarem amb ells, per a que es tranquil·litzin i puguin dormir.
o   Hàbit d’alimentació:
§  Els infants diran al menjador en tots els àpats.
§  Els hi ensenyarem unes normes que hauran de tenir en compte:
·         No tirar el menjar al terra.
·         Respectar el menjar dels altres.
·         No cridar.
§  Els nens i nenes que els hi costi menjar els primers dies serem més flexibles i tindrem més paciència amb ells en aquest moment, per a que més endavant mengin amb seguretat i amb més autonomia


·         Rutines:
o   Introduirem el bon dia.
o   Cançó de comiat a la sortida.
o   La fila:
§  Anar al menjador
§  Anar al patí
§  Anar a un altre espai de la llar
o   Recollida:
§  Anirem introduint aquest moment en algunes activitats, a partir d’una cançó.



o   Rotllana:
§  A poc a poc introduirem aquest moment, ja que al principi serà costos però amb paciència i esforç els infants aniran adquirint aquesta rutina.
o   Jaqueta/ bata/ bossa:
§  Amb l’ajut dels pares i educadors els infants aprendran a:
·         Treure i posar la jaqueta, la bata i la motxilla.
·         Penjar i despenjar la jaqueta, la bata i la motxilla.



Perfil de l’educadora en aquest període:

Ø  Que acceptem dels infants:
o   Que portin objectes personals: xumet, draps, peluix...
o   Que no mengin amb la totalitat. Serem més flexibles en aquest aspecte ja que creiem que és molt complicat aquest moment per segons quins infants.
o   Que els hi costi dormir: és un moment difícil i molt dur per a ells, per què no estan a casa i creiem que s’han de familiaritzar-se amb els espais de la llar. Tot hi que facilitem que portin objectes personals per a que sigui més fàcil aquesta adaptació.
o   Que juguin lliurement sense forçar a fer activitats concretes.

Ø  Que no acceptem dels infants:
o   Que faltin el respecte tant als seus companys i al personal de la llar.
o   Que peguin, mosseguin, esgarrapin..
o   Que trenquin mobiliari, joguines....

Ø  Què oferim?
o   Flexibilitat: creiem que és molt important que en aquest precís període tant costos i complicat per als infants, ja que representa una separació del vincle familiar, considerem que l’educador/a haurà de ser tot el flexible possible per ajudar a l’adaptació dels nens i nenes a la nostra llar.
o   Afecte: és important que en aquest període oferim un major afecte als infants, per què es sentint més recolzats i faciliti la seva adaptació a la llar.
o   Transparència: creiem que la comunicació amb les famílies és imprescindible, i en aquest període  per dirigir-nos cap al mateix objectiu.
o   Igualtat: pensem que cada infant ha de tenir els mateixos drets, i l’hem de respectar per igual.
o   Respecte: és molt important tractar tant els infants i a les famílies amb molt de respecte i comprensió perquè sabem que és un moment força difícil per ambdues parts.
o   Escolta activa: l’escolta tant per els infants com per les famílies és essencial per a que es sentin acollits al nostre centre.
o   Estabilitat: oferirem als infants un marc temporal estable, regular, amb punts fixes de recolzament (rutines) que els servirà per orientar-se en el temps i començar situar-se en ell.

Ø  Què proposem?
o   Flexibilitat tant en les activitats com en l’horari, tenint en compte el nivell maduratiu dels infants.
o   Adaptació progressiva a la llar.
o   Espais adaptats i acollidors i adaptats als ritmes dels infants.
o   Som més permissius és a dir, deixem portar objectes personals: xumets, draps, peluix...per què és sentin més familiaritzats a la nostra llar.

Ø  Què exigim?
o   Assistència continuada.
o   Comunicació amb les famílies.
o   Escolta activa tant amb els infants i les famílies.
o   Respecte

Protocol d’actuació davant d’un infant que ens refusa:
Ø  Vers a l’infant:
o   Buscarem el perquè ens refusa.
§  Observarem
§  Parlarem amb la família
§  Intentarem noves maneres d’actuació
o   Actuarem :
§  Buscarem  materials i jocs que puguin ser del interès del infant
§  Buscarem alternatives d’espais, materials, persones.
§  Parlar amb el psicòleg perquè ens doni alternatives, o detecti possibles trastorns de conducta de l’infant.
Ø  Vers als altres infants:
o   Buscarem la manera de que els infants no surtin perjudicats davant l’actuació d’aquest conducta.
o   Buscarem el recolzament d’altres educadores si la conducta ho requereix.
Ø  Educadors:
o   Es coordinaran per a que el funcionament de l’aula sigui el més adequat i no alteri el ritme del grup.
o   Faran la programació més flexible per a poder arribar a les necessitats de cada un dels infants.
o   Oferiran un ventall possibilitats per arribar a les necessitats de cada
infant.

Programació procés d’adaptació
Farem un centre d’interès que s’anomenarà l’escola, en el qual treballarem :
·         El valor de l’amistat: a partir d’activitats per a que interactuïn els infants entre ells i també amb l’educador/a.
·         Familiaritzar-se amb l’entorn i els espais de l’escola:
o   Farem petites “excursions” per a que vegin l’escola.
o   Activitats als diferents espais de la llar.
·         El respecte en vers als altres:
o   Introduirem unes normes i uns límits a poc a poc
o   Activitats que facin referència amb respectar els companys.
·         L’afecte entre els iguals i els educadors:
o   A partir d’activitats amb els iguals i les educadores, per transmetre tranquil·litat i afecte.

Aspectes que cal tenir en compte en la comunicació als pares durant aquest període
- Orientacions als pares que han de tenir en compte durant aquest període.

Quan el nen, s'incorpora al món de la llar d’infants, pateix una separació important, es trenca aquest "llaç afectiu" amb la figura d'afecció, s'origina un conflicte, i la forma de com es soluciona aquest conflicte, el temps que s'empra perquè el nen assimili feliçment la "ruptura d'aquest llaç", d'aquest impuls natural d'unió amb la seva figura d'afecció, és el que anomenem període d'adaptació.

Aquest període també suposa, un canvi, implicant 2 raons:

1 º Una sortida del món familiar, ja que, és una separació mútua (nen-família) i la forma en què es resol això, tindrà influència, per al procés de socialització i per a l'aprenentatge.

2 º Requereix la col·laboració directe de pares i educadors, per la inserció social i afectiva del nen al centre.

Com poden els pares i educadors ajudar als nens i nenes en el període
d’adaptació?
En primer lloc, entenent que els nens/es necessiten un temps prudencial per
adaptar-se al medi escolar, i en segon lloc, col·laborant perquè aquest període
sigui el més portable possible.
S’ha de tenir en compte que:
Als nens no els passa res, només s’estan adaptant a un ritme diferent de vida.
L’actitud de l’adult davant del procés d’adaptació pot ajudar al nen/a, però també pot afectar negativament en ell/a.
S’ha d’intentar actuar amb seguretat, sense dubtes o culpabilitat. Els nens/es ho detecten i no es sentiran segurs quan es quedin i els seus referents no hi siguin.
Quan sigui l’hora de marxar es beneficiós no allargar la situació, dir adéu amb seguretat i alegria i retirar-se. És important que no pensi que la marxa dels pares és opcional o que si protesta amb força impedirà la partida.
Es necessari donar una mica de temps perquè el nen s’adapti, s’integri a la rutina de l’escola i creï unes noves relacions socials tant amb educadores com amb la resta de companys.

QUÈ FER DURANT EL PERÍODE D’ADAPTACIÓ?
S’ha de tenir en compte en els programes d’activitats, per potenciar major sensibilitat per part de les educadores i en les diferències individuals entre els nens/es.
Els pares, alhora, han de tenir mínimes inquietuds en respecte al centre: coneixent el sistema educatiu, preguntant com va el nen, relacionant-se amb els altres pares, etc. És important que els educadors/es resolguin tots els dubtes i inquietuds que puguin sorgir als pares en relació a aquest període, fent-se saber que no han de cedir a la pressió que seus fills puguin exercir sobre ells respecte a la vivència d’aquests primers dies de l’escola, ja que això reforçaria la inadaptació.
Rutines horàries
Es recomana anar adaptant la seva rutina diària a l’horari de l’escola abans de començar , perquè el canvi no sigui tan brusc.

Mostrar seguretat i confiança en l’escola
Cal començar per acceptar personalment la separació, reconeixent l'autonomia del vostre fill. Molts pares i mares tenen una sensació de culpabilitat en viure les manifestacions d'inadaptació del seu fill i els nens ho perceben. Els dubtes pel que fa al professor / a no genera confiança, ni col·laboració. Davant el menor dubte, el diàleg és una bona solució.
 No hem d'anar-nos de l'aula sense acomiadar-nos del xiquet/a, aprofitant que esta distret/a.
No s'han de prolongar excessivament els acomiadades del col·legi, perquè podem prolongar el plor del xiquet/a.

Crear actituds positives respecte l’escola.  
Comenteu als vostres fills el que hi ha a l'escola, les activitats que realitzaran, els nens i nenes amb els que van a jugar, els materials i joguines que trobaran, etc.

No feu comentaris negatius sobre l’escola 
No amenaceu amb l'escola pensant que quan el vostre fill vagi a l'escola tot canviarà i no tindrà més remei que acatar ordres i seguir una disciplina estricta.

Preparar amb el vostre fill el material que haurà de portar a l’escola. 
El pitet
Un got de plàstic amb nansa
La motxilla
La roba

Objectes de transició

Durant aquest període els infants podran portar algun objecte personal no massa gran que l’ajudi a tranquil·litzar-se. Aquest objecte anirà desapareixent progressivament. Hem d’intentar també anar reduint aquesta dependència a casa.

Xumet

Durant aquest període deixarem als infants portar el xumet les estones que els hi sigui necessari, a mesura que va passant el temps anirem reduint aquestes estones.


Assistència
No és bo que falti els primers dies, excepte raons que el justifiquen, perquè es trenca el ritme d'adaptació
I AL LLARG DEL CURS…
Si un cop realitzada l’adaptació, els caps de setmana els agafem , els donem el menjar, els deixem dormir molta estona... els nens/es perden el ritme, i cada dilluns s’ha de fer una nova adaptació. És important que a casa, els caps de setmana o en períodes de vacances es respecti aquest ritme i els hàbits el màxim possible. Hi ha nens/es que al llarg del curs encara ploren quan els deixem a l’escola. És important que quan portem als nostres fills/es a l’escola l’actitud dels pares sigui de seguretat i confiança al llarg de tot el curs. És normal que els nens sovint encara plorin a primera hora del matí, no ens hem d’alarmar per aquest fet, i hem de seguir les pautes i consells de les educadores que estaran amb ells.