PEC



Principis ideològics                                                                                           
Metodologia                                                                                                         
Organigrama                                                                                                     


Principis ideològics


Una escola integradora
  •           Potenciant les intel·ligències múltiples,
  •           Cada infant és diferent per això donarem una educació individualitzada.


Una escola de qualitat
  •           És una escola dinàmica amb facilitat per evolucionar, preparada per un procés de renovació constant.
  •           Ofereix un projecte educatiu coherent i global que potencia  tota la riquesa de la dimensió humana i social


Una escola diferenciada
Com a escola ens distingeix l’amabilitat, l’educació i el respecte i ens diferencia:
  •           Estimulació Primerenca
  •           Atenció a la diversitat amb agrupaments flexibles i atenció a les intel·ligències múltiples
  •           No es separa a l’alumnat per edats ( les edats es una referència ). En un principi els ubiquem per edats però observarem els infants per veure si caldria algun canvi que millores el seu aprenentatge.


Escola plural. L’acceptació i el reconeixement dels valors de la diversitat són indispensables per a la vida en societat. L’Escola ha d’afavorir el pluralisme intern i fomentar la tolerància i el respecte com a actituds vitals dels seus alumnes.
Pluralisme: la Llar no exclourà ningú a causa de la seva procedència, religió, ideologia o nivell econòmic.
En quant a la integració de nens/es amb minusvalidesa física o sensorial, nens amb disfuncionalitats socials o bé amb disminucions psíquiques, pensem que cal integrar-los sempre i quan disposem d'un recolzament tant de la família com de professionals externs que puguin fer un seguiment del nen/a.
La Llar practicarà una educació per a la igualtat sense discriminació per raó de sexe. Educarà per igual els nens i les nenes.
L'educació sexual conduirà cap al respecte a la pròpia persona i a la de l'altre, així com a la integració natural de la realitat social constituïda per homes i dones, valorant l'enriquiment de la complementarietat.
Escola laica. La nostra escola respectarà totes les religions i les diferents maneres d’entendre el món. Treballarem per construir una ètica exigible a qualsevol ciutadà, en el marc d’una societat lliure, plural i democràtica. L’educació s’ha d’organitzar a partir de la base de la racionalitat humana.
La Llar és aconfessional. No adoptarà posicions sectàries, sinó que mantindrà un respecte total vers les creences personals. Optarà per continuar celebrant totes aquelles festes populars malgrat tenir connotacions religioses (Nadal, Reis, Quaresma). També es respectaran les festes i tradicions d’aquella regió o país.
Valors.
 Família i escola hem d’estar plenament convençuts de la nostra funció educadora i, conseqüentment, intentar portar-la a terme cada dia. Els valors només es transmeten amb les actituds i les experiències viscudes; de la mateixa manera que la convicció educativa només és eficaç si és constant i estimulant.
- Transmetem als alumnes una sèrie de valors bàsics
  • respecte cap els altres i a un mateix
  • la cooperació i la comunicació
  • el sentit de la llibertat
  • estimar el que es fa
  • aprendre a escoltar els altres i a expressar les pròpies necessitats
  • tolerància vers els altres

Pensament crític. L’educació en un àmbit de llibertat mesurada ha de contribuir, entre d’altres factors, a fer néixer i a consolidar la necessitat i la capacitat de tenir criteri propi. El pensament lliure serà una base fonamental de la dignitat i autoestima dels alumnes al final del seu procés de maduració.
Harmonia. Un objectiu fonamental de l’escola és contribuir a la formació de la personalitat dels seus alumnes i l’accés a la seva autonomia personal en el grau més alt possible per tal d’incorporar a la societat individus responsables, capaços d’equilibrar els interessos individuals amb els col·lectius.
Relació família - escola
Escola i família tenim un objectiu comú, col·laborar de manera activa en l'educació dels nens i nenes. Optem per fomentar les relacions entre pares, mares i educadores per tal:
. D'assolir un major grau de coherència en el procés educatiu.
.Que els nens i nenes gaudeixen de la seguretat i estabilitat afectiva necessària per a la seva formació.
. Establir vincles de col·laboració.



General:
.  Ens basarem:
. En l’experimentació amb la natura
. Amb  potenciar un àmbit artístic (musical, plàstic i dramàtic)
. Amb treballar l’estimulació dels sentits.
. Respectarem els ritmes maduratius  i de desenvolupament de cada nen.
. Treballarem el desenvolupament de les intel·ligències múltiples.  

Nens i nenes de 0-1 anys:
·         Germanes Agazzi
·         L’espai de la llar d’infants ha de ser el més semblant possible al de casa.
·         Estructuració de les activitats:
·         El joc
·         Treballar el cant i el ritme
·         Activitats sedentàries: pintar amb pintures adaptades amb l’ajuda i supervisió de l’educador/a.
·         Llenguatge oral: parlar-li a l’Infant sobre els objectes i materials que va manipulant, perquè l’associí amb el llenguatge parlat.
·         Materials de la vida diària classificats en dos grups:
·         Materials de discriminació sensorial per poder treballar l’observació i el llenguatge.
·         Materials per la vida pràctica i el joc.
·         Rousseau
·         Experimentació amb la natura.
·         Amb els infants de 0 a 12 mesos, treballarem Rousseau amb diferents activitats com a la panera del tresors, on introduirem diferents elements de la natura com: llimones, pinyes, pastanagues, patates, diferents tipus de flors, etc. I amb activitats d’exploració del medi, on els portarem al jardí de la llar d’infants.


·         Piaget
·         Aprendre mitjançant els sentits.                            
Gràcies a les diferents activitats que proposem al llarg de tota l’etapa lactant. Treballar la discriminació visual, auditiva, tàctil, olfactiva i la gustativa( en menor nivell).

·         Aprendre a moure’s en el seu entorn més proper.

·         Gardner:
·         Intel·ligència musical: treballarem audicions, despertarem el interès dels nens per la música.
·         Intel·ligència naturalista: manipulació i experimentació amb objectes de la natura.
·         Intel·ligència visual- espaial: treballarem amb diferents materials perquè experimentin, observin  i manipulin.
·         Intel·ligència cinestèsia-corporal: estimulació i tonificació  del to muscular, reforç de la postura mitjançant massatges i diferents activitats.

Nens i nenes de 1-2 anys:
·         Fröebel:
·         Treball amb la natura.
·         La psicomotricitat amb música,
·         Treball de motricitat fina.
·         Montessori:
·         Material didàctic, autocorrectiu, autònom  i analític. Aquest material cobreix totes les àrees i les necessitats dels nens, es natural, atractiu progressiu i té el seu propi control del error.
·         Els nens tenen lliure accés ja que els materials es troben distribuïts en diferents àrees, i els nens poden escollir l’activitat que volen realitzar. Aquests materials són adequats a la mida dels nens, tots tenen un objectiu d’aprenentatge específic i estan dissenyats amb elements naturals: com la fusta, vidre, i metall.


·         Agazzi:
·         Cuidar l’hort
·          Activitats sedentàries (hàbits: parar taula, rentar mans, higiene...)
·         Treballar el cant i el ritme
·         Joc

·         Elionor Goldsmiech:
·          Joc heurístic.

·         Gardner:
·         Intel·ligència musical: treballarem el interès per la música, els diferents instruments, sons, intensitats, audicions.
·         Intel·ligència visual- espaial: treballarem amb diferents materials perquè experimentin, observin  i manipulin. Farem servir diferents tècniques i els nens començaran a experimentar amb tot el cos.
·         Intel·ligència naturalista: manipulació i experimentació amb objectes de la natura. Farem sortides per l’entorn de l’escola perquè els nens puguin reconèixer els diferents elements de la natura (recollir-los, classificar-los, explorar-los...)
·         Intel·ligència cinestèsia- corporal: realitzarem sessions de psicomotricitat, dansa, teatre. Tot tipus d’activitats que impliquin el moviment del cos.

Nens i nenes de 2-3 anys:
·         Pestalozzi:
·         Iniciar en l’ensenyança de la forma ( observar, mesurar, dibuixar). Enriquir la memòria dels nens amb explicacions senzilles d’objectes i materials.

·         Declory:
·         Proposa treballar amb materials didàctics de la vida diària. Treballar per centres d’interès. Les fases per desenvolupar un centre d’interès:
o   Observació: ( desenvolupament dels sentits). Partir de l’observació de l’ambient que els rodeja i que sigui d’interès per l’Infant.
o   Associació: comparar, relacionar, classificar...
o   Expressió: comunicar el que ha après mitjançant comunicacions orals, artístiques, gestuals i musicals.

Ho treballarem específicament a l’aula que esta distribuïda pels sentits i racons i a les diferents aules especifiques( música i plàstica).

  • Montessori:
L'educador  intervé en el procés educatiu com una "guia", és a dir, un facilitador de l'aprenentatge. Són els propis alumnes que a través de l'exploració de l'ambient construeixen el seu coneixement.  Dins d'una aula que permet la llibertat, la comunicació i estimula el treball en grup.
Als nens petits els encanta participar en el treball real de la família, com ara la neteja, la pols, cuina, jardineria. Aquesta àrea de Montessori es diu "vida pràctica".
·         Neteja personal : ho treballem per mitja d’hàbits d’higiene.
·         Cura del medi ambient: ho treballem mitjançant l’hort.
·         Relacions socials: bon dia, rotllanes, activitats en grup.
Material sensorial: l’hi ajuda a aprendre a diferenciar formes, mides, colors, sabors, sons musicals, olors, gustos..)
Discriminació visual, discriminació auditiva, discriminació tàctil, discriminació del olfacte, discriminació del gust. A l’aula hi haurà una paret dels sentits.
  •  Germanes Agazzi
·         El seu principal interès es la salut, la higiene, la cultura física.
·         Materials per la discriminació sensorial per treballar l’observació i el llenguatge. ( paret dels sentits)
·         Materials per la vida pràctica i el joc .
·         Hàbits de neteja diari, ho treballarem cada dia quan anem a netejar-nos les mans cada vegada que venim del pati, quan anem a menjar...
·         Feines domestiques: quan anem a dinar els infants ens ajudaran a posar la taula, el seu plat.. ( vida pràctica)
·         Cuidar l’hort
·         Treballar el cant i el ritme ( Música)
·         Activitats sedentàries: retallar, dibuixar...( Plàstica)
·   Llenguatge oral: Converses. Aquest aspecte es molt important en aquesta etapa. Ho treballarem durant tot el dia per mitja de la repetició de tots els materials que manipulen. A l’aula hi haurà un racó del Museu on els nens aniran portant materials   (fulles, castanyes...) i mantenir petites conversacions i introduir vocabulari.
  •  Un dels invents de les Germanes Agazzi són les contrasenyes per ordenar les coses i els espais,  nosaltres marcarem tots els racons i on estan tots els materials amb un cartell amb el seu nom.
·         Gardner:
·         Intel·ligència musical: treballarem el interès per la música, els diferents instruments, sons, intensitats, audicions. Farem sortides a musicals, conta contes (animats/ musicals).  Mètode Suzuki.
·         Intel·ligència visual- espaial: treballarem amb diferents materials perquè experimentin, observin  i manipulin. Farem servir diferents tècniques i els nens començaran a experimentar amb tot el cos. Farem servir materials com: plastilina, pintures...els nens ja podran observar els objectes i començar a dibuixar-los.
·         Intel·ligència naturalista: manipulació i experimentació amb objectes de la natura. Farem sortides per l’entorn de l’escola perquè els nens puguin reconèixer els diferents elements de la natura (recollir-los, classificar-los, explorar-los...). Farem un planter i posarem llavors i els nens les cuidaran i les observaran per veure la seva evolució. 
·         Intel·ligència cinestèsia- corporal: realitzarem sessions de psicomotricitat, dansa, teatre. Tot tipus d’activitats que impliquin el moviment del cos.
·         Intel·ligència lingüística verbal: treballarem molt l’expressió en públic alhora de fer les diferents activitats proposades a l’aula. Farem:  contes, teatre, joc simbòlic...
·         Intel·ligència intrapersonal: treballarem activitats per afavorir el coneixement de si mateixos. Mirar-se un mirall per reconèixer-se, en un paper faran el contorn del seu cos, dibuixos de si mateixos...
·         Intel·ligència interpersonal: joc cooperatiu, joc simbòlic...




















 Feu Click a la 'imatge per ampliar