PC



ÍNDEX

1.- Participació dels alumnes en la vida de l’Etapa.
2.- Normes de convivència.
3.- Recursos per millorar la convivència.
4.- Recursos per a la resolució de conflictes:  



1.- Participació dels alumnes en la vida de l’Etapa.


1.- Espais de relació
                                    . OBJECTIU: Reflexionar, compartir i dialogar
                                    . DURACIÓ: durant tot el curs.
ACTIVITAT
CURS
                                                                        
P0
P1
P2
Acollida i acomiadament
x
x
x
Protagonista de la setmana


x
Aniversaris
x
x
x
Posada en comú


x
Rotllana

x
x
Presentació de la unitat de programació
x
x
x
Organització de la feina i arxivador


x
Racons



x
Racons d’aula
x
x
x
Joc simbòlic


x
Llengua parlada: dramatització, jocs de llengua...


x
Què volem aprendre


x
Exposicions

x
x
Murals
x
x
x
Buscar informació a casa


x
Treball per projectes                                                             


x
Quadern viatger


x
Centre d’interès
x
x
x


            2.- Gestió de conflictes
           . OBJECTIU: Treballar per la gestió pacífica dels conflictes.
           . DURACIÓ: durant tot el curs.
Activitat
CURS

P0
P1
P2
Entrevistes amb els pares

x
x
Participació dels alumnes en les normes de convivència

x
x
Imatges de l’acompliment de les normes

x
x


3.- ESPAI FÍSIC. ORGANITZACIÓ DE L’AULA:
. OBJECTIU: Afavorir l’autonomia, els agrupaments i l’ajuda entre                       iguals
                                    . DURACIÓ: durant tot el curs.
ESPAIS/AGRUPAMENTS
CURS

P0
P1
P2
Mobiliari i prestatges
x
x
x
Espais per murals i referents
x
x
x
Treball individual
x
x
x
Treball en equips


x
Agrupacions per nivell evolutiu
x
x
x
          
4.- CÀRRECS I RESPONSABILITATS:
                                    . OBJECTIU: Fomentar la responsabilitat .
                                    . DURACIÓ: durant tot el curs.
Activitat
CURS

P0
P1
P2
Quadern viatger


x
Temps

x
x
Primer i últim de la fila

x
x
Endreçar material

x
x


5.- ACTIVITATS D’INTERACCIÓ ENTRE ALUMNES DE DIFERENTS EDATS
            . OBJECTIU: Dialogar, treballar valors, aprendre a conviure
            . DURACIÓ: espais de temps puntuals
Activitat
CURS

P0
P1
P2
Activitats de Nadal
x
x
x
Carnaval
X
x
x
 Pasqua
x
x
X
Dia del llibre
x
x
x
Dia cultural
x
x
x
Teatre
x
x
x
Últim dia de curs
x
x
x
Sortides

x
x
Dia del treballador
x
x
x


2.- Normes de convivència.


La bona convivència està fonamentada en la responsabilitat, i les normes han d'entendre's con un element d’auto-formació que fomenta l'esperit comunitari.

a) Referents al comportament personal de l'alumne vers si mateix:
1.-Assistir sempre que puguin al centre
2.- Acudir a classe vestits correctament.
3.- Responsabilitzar-se dels càrrecs que se'ls encomani.

b)Referents al comportament de l’alumne vers als seus companys:
1.- Col·laborar amb els companys en les activitats escolars.
2.- Respectar totes les pertinences dels altres.

c)Referents als alumnes vers als professors:
1.- Tenir un tracte respectuós i amigable amb els professors i amb tot el personal de         l'escola.
2.- Realitzar les tasques i les activitats que se li encomanin.

d)Referents als professors vers als alumnes:
1.- Respectar el desenvolupament individual de cada alumne.
2.- Potenciar la seva autonomia, respectant la diversitat i la individualitat de cada alumne.
3.- Establir un vincle afectiu basat en el respecte mutu.

e)Referents als professors vers a les famílies:
1.- Intervenir amb les famílies mitjançant el diàleg i el respecte.
2.- Col·laborar coordinadament amb els pares per afavorir el bon desenvolupament integral de l’infant.
3.- Donar tot el suport que sigui necessari a les famílies (espais, material, professional, etc.)

3.- Recursos que aplicarem quan a un alumne li costi complir les normes de convivència:


1.- Parlar amb l'alumne i fer-li veure que el que ha fet està malament i comporta unes conseqüències.
2.- Sortir de la rotllana , seure a  la cadira de pensar..
3.- Fer-lo seure sol.
4.- Amonestació oral
5.- En cas de sospitar d’un problema aliè a la llar, realitzarem una reunió amb els tutors legals del Infant.
6. Privació d’una estona del temps d’esbarjo.

4.- Recursos per a la resolució de conflictes:  
Passes a seguir alhora d’enfrenar-nos amb un conflicte grupal:
·      Mediació:
o     Presentació i regles del joc: fase dedicada a crear confiança entre l’equip de mediació i els intervinguts, presenta les normes a seguir.
o     Explica: fase en la qual les persones que son intervingudes exposen la seva versió del conflicte amb els sentiments que li acompanyen. (si es tracta d’un grup, triaran un portaveu que serà el que exposarà les causes del problema d’aquest grup, cada grup estarà conformat per una mateixa opinió)
o     Aclarir el problema: fase dedicada a identificar els nusos conflictius, els punts de coincidència i divergència del mateix.
o     Proposar solucions: fase dedicada a la recerca creativa de solucions i a l’avaluació de les mateixes per les parts.
o     Arribar a un acord: fase dedicada a definir amb claredat els acords. Aquests han de ser equilibrats, específics, possibles. També se sol dedicar un temps a consensuar algun procediment de revisió i seguiment dels mateixos.
Les principals habilitats per a la mediació són:
·      Escolta activa: consisteix a esforçar-se per comprendre, el que les persones estan expressant, i que això sigui evident per a elles.
o     Diferents maneres de realitzar aquesta escolta activa:
§     Mostrar interès: es refereix a intervencions realitzades per la persona que escolta estiguin encaminades a establir una relació de cordialitat.
§     Aclarir: fa referència a les intervencions realitzades per la persona que escolta i que permet precisar que és va dir o va succeir...i també ajudar a veure altres punts de vista.
§     Parafrasejar: consisteix en repetir amb paraules pròpies les principals idees o pensaments expressats per la persona que parla.
§     Reflectir: consisteix a indagar sobre els sentiments que han afectat a la persona que estem escoltant.
§     Resumir: consisteix a agrupar, ordenar i sintetitzar l’ informació que dona el que parla tant en relació a sentiments com a fets.
·      Estructurar:és una habilitat que utilitza el mediador per portar la conducció de la mediació. Consisteix en realitzar intervencions per mantenir l’ordre i l’adreça del procés per aconseguir objectius específics.
·      Posar-se en lloc de l’altre:  pretén promoure entre les dues parts del conflicte expressions que demostren a la persona que està parlant que l’estem comprenent, fent que qui està escoltant repeteix amb les seves pròpies paraules el que l’altre està explicant.
·      Missatges en primera persona:  en la mediació s’ha de facilitar que el que parla s’expressi utilitzant missatges en primera persona, intentant comunicar de forma no agressiva la situació que li afecta, dient que sentiments li produeix explicant perquè li afecta d’aquesta manera i expressant la seva necessitat o desig personal.

·      Negociació:
o     Preparació: és el període previ a la negociació, recopilar tota l’ informació pertinent sobre la nostre oferta, els nostres competidors. Definir amb precisió els nostres objectius, l’estratègia que utilitzarem.
o     Desenvolupament: és el procés que fem des de que ens asseiem a la taula de negociació fins que finalitzen les deliberacions ja sigui amb o sense acord. I la seva durada és indeterminada
o     Tancament: pot ser amb acord o sense ell. Però hem de revisar que tot estigui bé enllestit.
Dinàmiques
1.    Inversió de rols: en el cas de que existeixi un conflicte entre dues persones proposaríem de fer la dinàmica de Inversió de rols, que consisteix en posar-se cadascú en la pell de l’altre.
L’intercanvií de rols aporta avantatges com:
·     Una visió del món, de les persones, de les circumstancies i dels esdeveniments des de el punt de vista dels altres.
·     Veure’s a si mateix des de el punt de vista dels altres.
·     Major comprensió i flexibilitat davant dels punts de vista dels altres, de la seves necessitats i del seus motius.
2.    Rotlle: És una tècnica educativa que divideix el gran grup en subgrups petits per facilitar la discussió. La persona que coordina redacta les preguntes sobre el tema a discutir i les fa arribar escrites en targetes, que entrega a cadascun dels subgrups. Cada subgrup discuteix un tema a fi d’arribar a conclusions parcials. Finalment, dels informadors de cada equip s’extreu la conclusió final.
o     És útil per a:
·      Iniciar un programa on es dóna al grup l’oportunitat d’informar sobre els seus interessos, necessitats i suggeriments.
·      Augmentar la intervenció dels participants en el petit grup.
·      Encoratjar la divisió del treball i la responsabilitat mitjançant una tècnica ràpida.
3.    Assemblea: L’assemblea pot complir moltes funcions ja que, si es projecta degudament es un dels millors mitjans per proporcionar informació oficial i confirmar el seu compromís respecte a accions i activitats de les seves organitzacions.
Esta composta per un auditori i una mesa directiva. La mesa s’encarrega de presentar el material (ordre del dia) a l’auditori, i aquest l’ha de posar en practica segons els objectius de la reunió. Les dissertacions, els panells, els debats i els simposis son mètodes molt coneguts per dirigir una assemblea.
o     Desenvolupament
·      El grup tria una junta directiva, composta per persones expertes (membres de comissions, directors de programes, etc), els qui presenten a l’auditori un material específic.
·      S’elegeix una persona que exercirà de moderadora que dirigirà la sessió.
·      L’auditori ha de rebre informació de manera activa. Això donarà lloc a debats, panells desperts…
·      Les conclusions generals d’aquests debats i discussions s’anotaran en un acta.
Brainstorming:  El pensament creatiu. Es fonamenta doncs en l a generació d’idees tant individuals com en grup.
És una tècnica en què tots els participants d’un grup intervenen aportant les seves idees o solucions, amb absoluta llibertat, a un problema concret exposat prèviament per algun membre o animador.
Abans de començar qualsevol sessió de brainstorming s’explicaran les regles.